Hur arbetar en ridlärare? Del 2

Lätt att stå i ett hörn och ropa vad som är bra och vad som skall förbättras hos ekipaget eller ekipagen på banan? Nja, det finns en hel del "regler" och knep som ridlärare använder sig av som man kanske inte tänker på som elev.
Därför tänkte jag berätta som en liten följetong hur en ridlärare arbetar. Från förberedelse till lektion!
HÄR hittar du del1


Att ha en genomgång för eleverna är viktigt för att de ska få en förståelse för övningens syfte, hur hästen ska röra sig, kanske gå igenom några vanliga fel och givetvis hur man utför (hjälperna) övningen/rörelsen.

Viktigt här är att kontrollera att de har förstått.
Många känner väl igen sig i att man nästan "stänger av" och struntar i att lyssna för att det är tråkigt att stå still - man vill ju rida!?! Men genom att veta vad-varför-hur kan de också med all sannorlikhet bli lättare att genomföra övningen!

KY08 uppställda och redo!



Vad-Varför-Hur är en bra följeordning för en ridlärare att gå igenom. Dels för att de inte ska bli rörigt under genomgången och för att vara säker på att man säger de man vill få sagt!
Precis som sagt räknas här också in repetition och genomgång av övningen (ridläraren går/visar).

Beroende på utbildningsnivå kan man variera HUR mycket fakta man vill ta. Ju mindre elever desto svårare är det att komma ihåg och hålla reda på allt.


Om vi har ämnet skänkelvikning så kan det alltså se ut som följande:


Vad: Skänkelvikning är en lösgörande rörelse där hästen ska röra sig sidvärts genom att med sitt inre benpar trampa framför och förbi de yttre. Hästen skall vara rak i kroppen och ställd i nacken ifrån rörelseriktningen.

Varför:
Gynnar hästens lösgjordhet, lydnad för de samsidiga hjälperna samt att eleven får tänka på att koordinera sina hjälper

Hur:
Inre skänkeln för hästen sidvärts genom tryck vid eller omedelbart bakom sadelgjorden beroende på hur mycket påverkan hästen behöver.
Yttre skänkeln verkar framåtdrivande och hindrar hästen från att förböja sig, tvära eller fly från den sidförande skänkeln. Båda skänklarna håller hästen framme.
Inre tygeln ställer hästen medan den yttre leder hästen och hindrar förböjelse i halsen.
Tänk på att det är SKÄNKELvikning, hästen ska röra sig undan skänkeln inte för handen.

Avancera: Berätta när skänkelvikning dyker upp i dressyrprogramen (= svårighetsgrad) vad domaren tittar på ex. Berätta om vanliga fel man ser i skänkelvikningar.

Efter detta frågar du eleverna om samtliga punkter och kollar ifall nån har övriga frågor. Därefter går du igenom övningen. Viktigt att använda ordet: Finns det frågor på detta? Istället för att säga: Är det NÅN som INTE har förstått? Det kan få eleven att känna sig "dum" inför andra och inte vågar fråga. Uppmuntra till frågor.



Du som ridlärare:

Uppställning: Ställ hellre upp eleverna än att låta de skritta runt på fyrkanten eller volt. Detta för att se till att alla hör och lyssnar ordentligt. Dessutom måste du också stå rätt för att inte ge ett "nervöst" intryck. Båda fötterna på backen och inga händer i fickorna. Använd kroppspråket! Ibland kan det vara till fördel att ta in nån av eleverna för att peka på sitsen ex.

Tala tydligt
och i ett lugnt tempo! Pratar du för fort är de jättesvårt att hänga med. Ta gärna en kort andningspaus emellanåt.

Var förberedd: Dvs påläst! Ska du ha en genomgång på en särskild övning/rörelse så måste du kunna redovisa detta till punkt och pricka.
Det kan hända att eleverna frågar. Kan du inte svara där och då säg aldrig: "Jag vet inte". Då kan respekten minskas. Säg hellre: "Det kan jag kolla upp så går vi igenom det tillsammans nästa vecka". <- (skriv en påminnelse i anteckningarna så detta inte glöms bort.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
PokerCasinoBonus