Hur arbetar en ridlärare? Del 1

Lätt att stå i ett hörn och ropa vad som är bra och vad som skall förbättras hos ekipaget eller ekipagen på banan? Nja, det finns en hel del "regler" och knep som ridlärare använder sig av som man kanske inte tänker på som elev.
Därför tänkte jag berätta som en liten följetong hur en ridlärare arbetar. Från förberedelse till lektion!

Litteratur: Självklart behöver en utbildad ridlärare också ha material där man snabbt kan "uppdatera" sig om allt möjligt. Ju längre man jobbat desto lättare är de att ha kvar allt i "minnesbanken". Men ALLA utbildade går fortbildnings kurser för att lära och diskutera och utvecklas inom ridning och undervisning m.m.

Bra "måste ha" böcker (har även boken anvisningar för ridlektion)

Förberedelse: Det bör finnas en terminsplanering för alla grupper där man ser en röd tråd i utbildningen vare sig utbildningsnivå. Vissa har som "standard" att följa märkes nivåerna. Planeringen skall vara en översikt för eleverna så de kan lägga upp ett mål (tillsammans med instruktören) inför terminens slut. Jag personligen tycker det är viktigt att iallafall äldre, rutinerade elever får vara delaktiga i planeringen och gärna komma med förslag vad de vill ha mer av. Men de är alltid ridläraren som har den slutgiltiga bestämmandet.

Inför lektionen: Vare sig du har det på papper eller i huvudet så bör det finnas ett PM inför varje lektion. PM står för:  Promemoria, latin ”för minnet”, är ett kortfattat dokument som utgör minnesanteckningar eller en redogörelse för ett avgränsat ämne.

Först skriver du datumet för övningen - detta kan sparas och kan vara bra att gå tillbaka för att se hur du arbetade med eleverna, kanske skriva en kort anteckning om hur de gick för gruppen i helhet. Dagens ämne för lektionen.

Mål är viktigt för att du ska veta vad du vill få ut av undervisningen! Påpeka gärna detta för eleverna så de också fokuserar på att analysera sin ridning, vad som var bra och vad som kan förbättras! Detta kan tas upp och diskuteras vid de avslutande "feedbacket".

 

Desponera tiden över hela ridpasset och vad som känns realistiskt. Samma övning bör inte hållas på allt för länge för hästarnas skull -> hållbarhet och antal lektionstimmar samt ryttarnas koncentration. Lägg in en skrittpaus eller kanske någon galopp på volt däremellan övning 1/2. Beroende på dagsformen och hur det gå kan detta givetvis varieras. Men det är alltid viktigt att hålla tidsramen!

Längst bör det finnas plats för egna anteckningar och där det finns en skiss på övningen. Särskilt bra ifall det är hoppning då kanske en del avstånd bör skrivas upp.

Frågor? Ge gärna konstruktiv kritik till inlägget genom en kommentar!

I nästa inlägg har vi genomgång på hur man BÖR ha en genomgång med en grupp! Detta inlägg läggs till i kategorin: Tips från Coachen (Fliken: tips&råd)

 


Kommentarer
Postat av: Lina

kul inlägg

2011-05-30 @ 11:40:14 / URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
PokerCasinoBonus